2013. április 14., vasárnap

Kert ez az egesz orszag! (Georgetown, Malaysia)

Georgetown (az automata pakolta ide ezt a kepet)

Utazas Thaifoldrol

Szerettunk volna kenyelmesen, egy jarattal, halokocsiban lezuzni a malajokhoz. A szunido alatt megindulo thai tomegek viszont ezt nem tettek lehetove, igy kalandkent vettuk a rank varo utazasi megprobaltatasokat. S ulunk ismet a vonaton, ejszaka, de most valoban ulunk, a busznal azert kenyelmesebb es nagyobb `fotelekben`.

masodosztaly

A telthazas vagonban rajtunk kivul csak helyinek tuno arcok utaznak, tobbnyire diakok. Ide mar nem jutott legkondi, az ablakok lehuzva, a kellemesnel erosebb menetszel lobogtatja az utazasunk alatt hosszura nott hajunkat. Azert probalunk aludni, ezt az elobb emlitett korulmenyek mellett a mar megszokott arusok hada is neheziti.

napfelkelte a dzsungelben vonat-tavlatbol
A keses is immaron a szokasos, ennek koszonhetoen hajnal helyett reggeli idoben erkezunk Hat Yaiba. A `csodas` kereskedo- es hatarvarosba csak masfel orat toltunk, hiszen egybol talalunk minivant, mely tovabb visz. De hova is? Hat ez az, meg magunk sem tudtuk. Ez am a spontan utazas! Otletunk volt tobb is, azt hittuk, a thai oldalrol lehetseges uticelok majd dontenek helyettunk. Pechunkre mindenhova ment minivan. Meg a beachrol indulasunk elotti pillanataban egy francia hazaspar ultette a fulunkbe azt a bizonyos bogarat, hogy Gerogtown meger egy latogatast. Nosza, rajta!
(vonat Bang Shapan Yai - Hat Yai volt 324 Baht/fo ; minivan Hat Yai - Georgtown 450 Baht/fo)

Hataron konnyu az atjutas, vizum nem szukseges, igy nem kell a papirokkal vacakolni. Hasonlo erzes, mint Mo-rol atmenni Ausztriaba. Nyugatiasabb, rendezettebb. A legelso, ami feltunik, eltuntek a szemethegyek, helyukbe parkok, viragok, zold novenyek kerultek (az ut mellett is). A sok esotol minden zold es viragzik. Szemet gyonyorkodteto a novenyek sokasaga.
Malajzia hivatalosan iszlam orszag, ahol a vallas egy baratsagos arca mutatkozik meg. A vilagon talan egyedulallo modon itt valoban bekeben elnek egymas mellett a kulonbozo kulturak emberi lenyei. Az egesz orszagbol egyfajta nyugalom sugarzik.

Csak negy ora az ut Georgtown-ig, nekunk pont testre szabva a 12 oras vonatozas utan. A kinai negyedbe vitetjuk magunkat a minivannal, amely az ovaros kozepen van (s egyben itt talalhatoak a legolcsobb hatizsakos szallasok is). Tartottunk Gyorgy kiraly varosatol, mivel ez a hely is birtokolja vilagorokseg cimet. Azonban nagyon gyorsan ratalaltunk a a varos legolcsobb helyere. Nem sokaig kerestunk, kb.1 perc volt. Banana Guesthouse, ahol 25 RM volt a ket agyas doboz (sotet folyosora nyilo ablak ozondus hegyi levegovel). (1 rignit ~ 80 Ft)

kozepen az old Banana (az ut masik oldalan van egy new Banana is - jo ha tudod)
Malajziai erkezesunket azert is vartuk, mert informacioink szerint innen lehet a legolcsobban kuldeni Europaba. A hir igaz! Cuccunk pedig volt eleg, hoztunk magunkkal es vasaroltunk is hozza, ezert sikerult egy 20 kilos dobozt elhajoztatni oseink foldjere mindossze 120 RM-ert.

Georgtown, a termeszetes multikulti

Mar az 1800-as evekben azt mondta egy brit, "a vilag minden reszerol jonnek ide az emberek". A varosrol csak annyit tudtunk, a brit gyarmat resze volt valaha, a tobbi tudnivalot a varosi muzeumban szivtuk magunkba (van gonyoru opium agy es pipa is). A benszulottek melle a tersegbol valoban mindenhonnan erkeztek a nepek, mivel a varos - amely nem a szarazfoldon fekszik, hanem Penang szigeten - mar regen kereskedelmi gocpont volt, igy szivta fel a kulonbozo mestersegu es vallalkozo hajlamu emberek sokasagat. Georgetown mindig is hires volt nyitottsagarol. Ezt maig megorizte. Az ide erkezok mindig elfogadtak a helyiek kulturajat es a sajatjukkal csak szinesitettek azt. Mi is azt tapasztaltuk, hogy vallastol es nepcsoporttol fuggetlenul oszinten kedvesek es baratsagosak az emberek. Szeretnek beszelgetni. Ja! Es mindenki beszel angolul! Meg a hostel takaritonojevel sem komplikalt az eszmecsere. Ok is az iskolaban tanuljak, csak valami furcsa modon, ok meg is tanultak.

indiai negyed egyik utcaja
indiai negyed masik utcaja
 Harom fo nepcsoport a malajok, kinaiak es az indiaiak. Az utobbi kettobol jomodu dinasztiak erkeztek s orzik ma is vezeto szerepuket. Elnek meg itt ceyloniak, burmaiak, akik a szolgamunkat vegeztek/vegzik; europaiaik, keves kaukazusi zsido (letszamukhoz kepest nagy befolyassal), filippinok es meg megannyi nep, akik szamunkra ismeretlenek es megjegyezhetetlen nevuek. Ezek a nepek mind mersekelten keveredtek a helyiekkel es egymassal is.

kinai teazoban

kinai negyed 1

kinai negyed 2
A vilagorokseg cim az angol gyarmati epuleteknek koszonheto (mint Luang Prabang Laoszban a francia kolonianak - azonban itt akkor is szep a varos, ha elhagyod a 'kijelolt teruletet'), akar gyalog is bejarhato. Ezeket az epuleteket szinesitik a bekoltozott kulturak. Az ovaros raadasul a tengerparton fekszik, az egesz nagyon magaval ragado. Rengeteget setaltunk. A komptol indul egy busz, amely korjarat az ovaros korul, es ingyenes! Ratalaltunk?! :o)

city hall

park a tengerparton

hadihajo a kikotoben

tengerparti setany

town hall

jonnek a csomagunkert

varoskep

St. George templom

a legfelsobb birosag epulete is vilagorokseg

az egykori brit kolonia csodaepulete ma hotel

butikhotel enterior

s az udvara

a piacra vezeto utca

kapitan keling mecset - a legnagyobb tortenelmi mecset

tortenelmi utcakep 1

tortenelmi utcakep 2 lampaval

tortenelmi utcakep 3

iszlam cimbora, egy delutant atbeszelgettunk

furcsa varoslako

szoszek - speakers' square (csak sajat felelossegre)
Teochew templom (kinai) kapuja

ajtodisz

'szentely'

lenyek a magasbol 1

lenyek a magasbol 2

lenyek a magasbol 3 furcsa buddhaval

Queen Victoria memorial oratorony
Rengeteg a latnivalo, meg nagyon sok mindent meg lehet nezni, akar belulrol is, a belepojegy arak azonban nyugat-europaiak (a keresetek is kozel azok).

vizen tavozunk a vilagvarosbol

tavolodik 1

tavolodik 2

ez meg kozel (mogotte nagy hegy megbujt a paraban)

ez a magyar turista par is szerette Georgetown-t