2013. február 17., vasárnap

A vilag 10. leglatogatottabb varosaban - Luang Prabang #1

naplemente a Mekong partjan

Igen, ez itt van Laoszban. Koszonheto az UNESCO vilagorokseg titulusnak. Az ovarosban erintetlenul megvaradt a francia gyarmati varoskep a kolonial stilusu epuletekkel es a regi watokkal egyutt (eszak laoszban az amerikaiak szinte minden ilyen erteket lebombaztak a 2. indokinai haboruban). Mi is elvezhettuk mindezek latvanyat februar 2-6 kozott, benne foglalva egy szulinapot, mikor vegre unnepelyesen belaktunk durianbol. Jessz! Hihetelen, de van meg ilyen hely a fodon, a szallasadoknak semmit nem kell tenniuk! Csak ugy ozonlenek a turistak. Aki nem foglal elore, szamithat arra, tobb vendeghazat vegig kell jarnia, mire talal maganak helyet es megfelelot. Az arak is magasabbak, mint mashol. Dupla agyas kaegoriaban 80.000 kip alatt nem igen talalni (esetleg a varos szelen, de akkor meg a szep reszektol tavol, laoszi kontosben, plusz tuk-tuk a varosnezeshez - nekunk ez nem erte meg). Eloszor egy kolonial stilusu villanegyedben laktunk,

'a fobejarat elott, egy masik utazo... '

masnap a belvarosi seta alkalmaval megtalaltuk a helyunket a kiralyi palota es a piacok szomszedsagaban - ismet egy kinainal. A Mekong parti setany csak 50 meterre volt. Mivel sikerult az arfekvest is tartanunk, nagyon elegedettek voltunk.
volt szoba kiado

A francia gyarmati idoknek koszonhetoen a varosnak europai hangulata van. A pikanteriat ehhez a palmafak es a tobb szaz eves watok adjak. Furcsa itt azsiaban az a nagy rend es tisztasag, ami az ovarosra jellemzo (egy utcaval odebb mar a megszokott varoskep fogad). A kolonia hazaibol tobbnyire vendeghazak, ettermek lettek, vagy turista irodak koltoztek bele. Kinaljak itt is a szokasos izgalmakat, egy-ket-tobbnapos trekking, kajakozas, barlangturak, naplementes vacsora a Mekongong, busz-es repulojegyek laosz es a szomszedos orszagok nagyobb varosaiba. Bizony am, repter is van. A kenyelmesebb turistak tomkelege nem zotykolodi vegig mindazt, amit a hatizsakos utazo, helyette kenyelmesen repul.

ovarosi karcok

Mekong parti setak

ket folyo talalkozasa

itt is bicajoztunk

Hangulatos az ejjeli piac es a reggeli piac egyarant. Voltak itt is finomsagok boven, tobb honapig is ellennenk a kinalatabol, nyafogas nelkul. Mindenbol nagy a valasztek. Ebben a varosban nagyon jol foznek a helyi asszonyok. Igyekszunk a helyi arcoktol kulonbozo etkeket venni, olykor nem mindegyik telitalat, de igy izgalmas. Barmi is a menu, nagy vajling zsenge salta mindig kerul melle (itt nem engedik nagyra megnoni a salatat, mar zsengen leszedik, es csak ugy onmagaban is finom).

algafozelek!!!

zold levelekbe csavart hazi mogyorokrem

A biztonsagra torekvo turistak (avagy a kevesbe bevallalosak) rengeteg hangulatos, europai stilusu kavezo es etterem kozul valaszthatnak. A szendvics-palacsinta-shake gyarto egyenpultok tomkelegevel itt talalkoztunk eloszor (de nem utoljara). A bagett francia hagyatek, a legkisebb faluban is kaphato. Ezt toltik igeny szerint barmivel, az arak 10.000 - 25.000 Kip kozott (~300 - 750 Ft). Az egyik ilyen holgynel ihatta Herceg a vilagegyetem legfinomabb bananos csokishake-jet, azota is azert nyavog. Utana igen surun probalkozott, aminek az egeszsege latta karat, igy egyenlore tovabb nem kiserletezik.

Este a foutca setalo utcava valtozik, es megkezdodik a kezmuves vasar, ahol (allitolag) a LP kornyeki hegyi falvakra jellemzo mintakkal, hegylako asszonyok altal, sajat kezzel keszitett dolgok tomkeleget lathattuk. Rendkivul hasznos es kihagyhatatlan dolgok, termeszetesen elcsabultunk mi is, 3 szep darabbal lettunk gazdagabbak. A British muzeum azsia reszlegetol mar ajanlatokat kaptunk e ritkasagokra, de mi ragaszkodunk es meg szeretnenk mutatni majd nektek.